Aku terkenangkan dia...(part 2)

| |

Sambungan dari part 1...

Tiket flight pukul 1.40 petang, tapi sekarang dah pukul 1.50, flight tak sampai-sampai lagi. Yang ada kat tempat parking tu flight ke Phuket dan ke Melbourne jer. Flight ke Kota Bharu takde lagi. Lambat betul la air asia ni. Dah 10 minit delay ni. Last-last dalam pukul 2 baru dia panggil beratur cek tiket.. Belum berlepas, flight bukannya boleh terbang terus, dia pusing-pusing dulu. Dalam 2.15 jugak barulah naik tayar.. Aku tak sabar-sabar nak sampai rumah, nak tengok Che' untuk kali terakhir. Aku tidur je dalam flight. Nak tengok luar pun panas. Nampak awan jer. Takde benda menarik pun kat atas awan sana. Putih jer. Dalam pukul 3.10, flight mendarat di Pengkalan Chepa. Sampai-sampai jer, Abang Long, sepupu aku, suami Kak Dani dah tunggu dengan Mercedez. Fuhh...Rasa cam wakil rakyat plak. Koya betul aku ni... Abang Long nak bawak laju, tapi duk asyik ikut belakang lori jer, lambat la sampai rumah Mak.

Dalam pukul 4, aku sampai di rumah Mak. Penuh orang. Ramai... Aku turun jer kereta adik-adik dan sepupu-sepup aku yang kecik-kecik datang kat aku. Aku tak layan sangat sebab aku nak tengok Che'. Aku terus naik atas rumah. Segan gak aku, ramai sangat orang atas rumah. Aku naik gi salam ngan Abi, Umi, Mak.. Mak cium aku, sambil nangis. Abi ajak aku perhi bilik belakang, Che' tengan dimandi. Hilmi dan 2 orang sepupu aku riba Che', Pak Cik Mansir cucur air. Sayu sekali hati aku, tengok Che' terpaku tak bernafas. Aku tunggu di luar, Che' diangkat untuk di kafankan. Aku pun tolong gak Pak Cik Mansor masa kafan Che', tapi aku tak tahan. Aku bangun masuk bilik, menangis. Aku rasa tak caya lagi yang Che' dah takde. Tok Su datang peluk aku, tenangkan aku. Pastu Umi pun masuk, tenangkan abang. Semua menangis... Ya Allah, tabahkan hati ku. Aku nak keluar, nak tolong kafankan Che' jugak.. Aku keluar, duk sebelah Che'. Seluruh badan Che' dah dikafankan, tinggal kepala jer. Semua ahli keluarga diberi peluang untuk cium Che' buat kali terakhir. Aku yang start dulu, diikuti orang lain.. Bila dah habis semua, Pak Cik Mansor mintak aku pakaikan kopiah atas kepala Che'. Pastu Abi pakaikan serban. Muka Che' tak ubah seperti biasa, dia biasa pergi surau pakai serban.. Last sekali, muka Che' ditutup dengan kapas dan dibungkus dengan kafan. Pastu Che' dimasukkan dalam keranda untuk di sembahyangkan di surau. Che' pernah berpesan sebelum dia mati "Kalau Che' mati, sembahyangkan Che' di surau". Surau tu memang orang panggil surau Che', balaisah Pak Lah..

Aku solat Asar dan Jamak Ta'khir Zohor dulu, lepas tu baru aku gi surau.. Masha Allah, ramai sungguh datang untuk sembahyangkan Che'. Budak-budak pondok At-Taqwa pun datang. Che' adalah salah seorang AJK pondok. Pimpinan tertinggi PAS Besut semua datang. Ust Nik Zawawi, Haji Hassan Saleh, Ayah Ed, Ustaz Shukri dan ramai lagi. Jemaah surau kat rumah aku pun datang. Haji Umar, Pak Cik Kadir, Cikgu Saari dan lain-lain. Ayah Su dan Ayah Cik pun ada. Semua yang aku kenal tanya aku, bila balik. Aku bagi tahu baru sampai jer, naik flight pukul 2. Start sembahyang pukul 4.45. Penuh surau. Walaupun sudah bukak tabir perempuan, masih lagi tak muat nak tampung jemaah yang datang. Ada yang terpaksa solat di luar. Semoga dengan ramainya jemaah bersolat ke atas Che', semua dosa Che' Allah ampunkan. Amiinn...

Lepas solat, Che' diusung ke kubur dengan jalan kaki. Masa Che' ada, dia pernah berpesan, "Kalau Che' mati, usung Che' dengan jalan kaki dari surau ke kubur di Bukit Yong. Che' tak nak naik lori atau van." Aku pun nak usung, tapi Abi suruh aku gi dengan kereta, sebab nanti nak bawak balik orang yang usung Che'.

Sampai di kubur, orang dah penuh. Lahad dah pun digali. Abi dan Abang Iji turun dalam lubang untuk sambut Che'. Perlukan seorang lagi. Aku mintak dengan Abi nak turun jugak, Abi bagi. Aku jadi orang pertama untuk sambut jenazah Che' masuk dalam liang. Aku rasa tak sanggup nak masukkan Che' dalam liang lahad, tapi aku terpaksa relakan juga. Kami mula kambus dengan tanah. Semakin tinggi tanah, semakin dalam Che' berada di bawah. Aku sebak masa kambus jenazah Che' dengan tanah-tanah yang digumpal. Tanah-tanah yang digumpal tadi aku letakkan di bahagian sendi Che' supaya kedudukan Che' dalam liang lahad tetap dan tidak longgar.

Setelah selesai semuanya, Tok Imam Haji Wel bacakan talkin. Semua dah balik kecuali keluarga aku dan beberapa orang. Habis jer talkin, kami siram kubur Che'. Selamat tinggal Che'. Kami, cucu-cucu Che' tidak akan lupakan Che' selama-lamanya. Selagi hayat kami, kami akan ziarah pusara Che' dan hadiahkan pahala untuk Che'...

"Ya Allah, tempatkanlah Che' aku ini bersama para Nabi, orang yang benar dan mati syahid, dan orang-orang yang soleh"

"Ya Allah, jadikanlah kubur Che' aku ini salah satu taman daripada taman-taman syurga dan janganlah engkau jadikan kuburnya sebagai salah satu jurang daripada jurang-jurang neraka"


Malam tu aku terus naik bas ke KL, esoknya aku ada exam UNGS.. Tak sampai Machang lagi aku dah tidur. Sangat penat...

9 APRIL 2009:
Aku terlepas stesen Greenwood. Nasib baik aku tersedar kat depan Balai Polis Gombak. AKu terus turun dan ambik teksi. Sampai bilik, aku baca sikit subjek yang nak exam pukul 9 nanti, pastu aku sambung tidur. Alhamdulillah, aku dapat jawab dengan tenang exam tu.

"WE MISS U, CHE'...FOREVER"

0 ngomelan:

.

Photobucket iluvislam